تبلیغات
پی کو باکس
مفاهیم قرآن - نام های فرشتگان در قرآن
مفاهیم قرآن
قلب خدا همون بهشته
چهارشنبه 30 اسفند 1391 :: نویسنده : کفشدوزک


در روایتی كه از امام صادق علیه السلام نقل كرده¬اند آن حضرت می¬فرماید: روح فرشته¬ای است بزرگ¬تر از جبرئیل و میكائیل. در روایتی از ابن عباس نقل كرده¬اند كه منظور از روح فرشته بزرگی از فرشتگان است.

1. جبریل؛ این كلمه در زبان عبری «گبریل» به معنای قهرمان و مرد خدا است. وی از فرشتگان بزرگ الهی است كه نام او سه بار در قرآن كریم آمده است. (بقره، آیه98 و99 و تحریم، آیه4) البته در آیه¬هایی هم بی¬آن¬كه به صراحت نام او را ذكر كند به او اشاره دارد؛ مانند: تكویر، آیه19؛ مریم، آیه17. در فارسی جبرئیل نوشته می¬شود. وی فرشته وحی است كه آیات قرآن را بر پیامبر اكرم صلی الله و علیه و آله را می¬آورد. 2. میكال؛ این كلمه غیر عربی و غیر منصرف است. این كلمه یك¬بار در قرآن كریم (بقره، آیه99) آمده است و به صورت میكائیل و میكاییل نیز تلفظ می¬شود. و فرشته روزی است. 3. رَعْد؛ برخی گفته¬اند كلمه رعد در آیه «وَیُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلائِكَةُ مِنْ خِیفَتِهِ وَیُرْسِلُ الصَّواعِقَ فَیُصِیبُ بِها مَنْ یَشاءُ وَهُمْ یُجادِلُونَ فِی اللهِ وَهُوَ شَدِیدُ الْمِحالِ» نام فرشته¬ای است كه مأمور ابرهاست و ابرها را به مكان¬هایی كه باید باران در آن¬جا ببارد هدایت می¬كند؛ ولی با توجه به این¬كه تسبیح خدای سبحان عمومی است و همه مخلوقات خدا را تسبیح می¬كنند كلمه رعد در این آیه صدایی است كه از برخورد ابرها تولید می¬شود. 4. قعید؛ این كلمه عربی است و یك¬بار در قرآن كریم آمده است. «إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ» گفته¬اند مراد از قعید در این آیه فرشته¬ای است كه گناهان انسان¬ها را می¬نویسد. برخی دیگر گفته¬اند كلمه قعید در این آیه صفت است نه اسم و وصف فرشتگانی است كه موكل انسان¬ها هستند. 5. مالك؛ نام فرشته¬ای كه گماشته بر جهنم است و به اذن خدای متعال داخل و خارج كردن جهنمیان به دست اوست در سوره زخرف آیه77 در این باره می¬فرماید:«وَنادَوْا یا مالِكُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّكَ قالَ إِنَّكُمْ ماكِثُونَ» 6. روح؛ این كلمه 25 بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مراد از آن،* فرشته و غیر فرشته است. مانند این آیه¬ها: «یُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِینُ» «یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلائِكَةُ صَفًّا» 7. سكینه؛ چون در قرآن كریم آمده خدا سكینه را نازل كرد؛ برخی گفته¬اند او از فرشتگان الهی است؛ ولی این¬گونه نیست و به معنای لغوی آن است. 8. هاروت؛ 9. ماروت؛ این دو كلمه در آیه102 سوره بقره آمده است (وَما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَمارُوتَ) این¬ها دو فرشته¬ای هستند كه خدای متعال به شهر بابل فرستاد كه به مردم شهر مطالبی آموختند و مردم از آن آموخته¬ها در راه ناصحصح استفاده كردند.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : کفشدوزک
پیوندها
نویسندگان
نظرسنجی
یک لحظه صدایش بزن...









جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

كد ماوس

پی کو باکس