تبلیغات
پی کو باکس
مفاهیم قرآن - معناشناسی‌ معجزه‌
مفاهیم قرآن
قلب خدا همون بهشته
پنجشنبه 8 فروردین 1392 :: نویسنده : کفشدوزک


اعجاز در لغت، از ریشة‌ «عجز» به‌ معنای‌ پایان‌ و بُن‌ شیء است‌ (راغب‌ اصفهانی، 334)، و در قرآن‌ نیز به‌ همین‌ معنا آمده‌ است؛ چنان‌ كه‌ خداوند می‌فرماید:

اًِنَّا أَرسَلنَا عَلَیهِم‌ رِیحاً‌ صَرصَراً‌ فِی‌ یَوم‌ نَحسٍ‌ مُستَمِر‌  تَنزِ‌عُ‌ النَّاسَ‌ كَأَنَّهُم‌ أَ‌عجَازُ‌ نَخلٍ‌ مُنقَعِرٍ.

ما تندباد وحشتناك‌ و سردی‌ را در یك‌ روز شوم‌ كه‌ استمرار داشته‌ است، بر آن‌ها فرستادیم‌ كه‌ مردم‌ را همچون‌ تنه‌های‌ نخل‌ ریشه‌كن‌ شده، از جا می‌كند (معرفت، 4/16)؛

‌            ‌بدین‌ جهت‌ در معنای‌ عجز، ضعف‌ در برابر قدرت‌ به‌ كار رفته، واژة‌ اعجاز به‌ معنای‌ به‌ عجز درآوردن‌ و ایجاد درماندگی‌ در طرف‌ مقابل‌ است.

آیت‌ا... خویی‌ در تعریف‌ معجزه‌ بیان‌ می‌دارد:


معجزه‌ آن‌ است‌ كه‌ فرد مد‌عی‌ منصبی‌ از مناصب‌ الاهی، كاری‌ را انجام‌ دهد كه‌ فراتر و برتر از قوانین‌ طبیعت‌ باشد و دیگران‌ از انجام‌ آن‌ ناتوان‌ باشند، ضمن‌ آن‌كه‌ آن‌ كار، گواهی‌ بر درستی‌ او نیز باشد (قمر (54): 19 و 20).

علا‌ مه‌ طباطبایی‌ نیز در تعریف‌ معجزه، اعتقاد دارد:

امری‌ خارق‌ عادت‌ است‌ كه‌ بر تصرف‌ نیروی‌ ماورای‌ طبیعت، در عالم‌ طبیعت‌ و جهان‌ ماد‌ی‌ دلالت‌ دارد، نه‌ آن‌ كه‌ امری‌ باشد كه‌ ضروریات‌ عقلی‌ را باطل‌ كند (خویی، 1401: ص‌ 33).

با توجه‌ به‌ تعاریف‌ مذكور می‌توان‌ بر این‌ امر تأكید كرد كه‌ در اعجاز، شرایط‌ ذیل، ضرورت‌ دارد:

1. معجزه‌ همراه‌ با تحد‌ی‌ ومبارزه‌طلبی‌ است.

2. معجزه‌ كاری‌ است‌ كه‌ دیگران‌ بدون‌ كمك‌ خداوند، از انجام‌ آن‌ ناتوانند؛ بدین‌ سبب، قابل‌ تعلیم‌ و تعلم‌ نیست‌ برخلاف‌ سحر و جادو و هیپنوتیزم‌ و مانیه‌تیزم‌ و... كه‌ از علوم‌ غریبه‌ و اكتسابی‌ هستند.

3. معجزه‌ می‌باید به‌ واسطة‌ مد‌عی‌ رسالت‌ انجام‌ شود؛ بنابراین، اموری‌ كه‌ بشر گرچه‌ از انجام‌ آن‌ها ناتوان‌ است، مانند حركت‌ خورشید، ماه‌ و ...، معجزة‌ كسی‌ به‌ حساب‌ نمی‌آید؛ چون‌ آن‌ها بدون‌ واسطه، كار خداوند است.

این‌ نكته‌ نیز نمی‌باید مورد غفلت‌ واقع‌ شود كه‌ اصطلاح‌ معجزه‌ دربارة‌ قرآن‌ كه‌ هم‌ اكنون‌ مرسوم‌ و متعارف‌ است، در آیات‌ قرآن‌ بدان‌ اشاره‌ نشده‌ و این‌ اصطلاح‌ را همانند دیگر اصطلاحات‌ كلامی‌ و تفسیری، متكلمان‌ و مفسران‌ از قرن‌ سوم‌ به‌ بعد رایج‌ كرده‌اند و قرآن، از اعجاز با عبارت‌های‌ «بینه‌ و آیه» و ... یاد كرده‌ است‌ مانند:

وَقَالُوا لَو‌لاَ‌ یَأتِینَا بِاَّیَةٍ‌ مِن‌ رَّبٍّهِ‌ أَوَ‌ لَم‌ تَأتِهِم‌ بَیٍّنَةٌ‌ مَا فِی‌ الصُّحُفِ‌ الأُولَی.

و آن‌ها گفتند: چرا [پیامبر]، معجزه‌ و نشانه‌ای‌ از سوی‌ پروردگارش‌ برای‌ ما نمی‌آورد؟ بگو آیا خبرهای‌ روشن‌ اقوام‌ پیشین‌ كه‌ در كتاب‌های‌ آسمانی‌ نخستین‌ بوده‌ است، برای‌ آن‌ها نیامد (طه‌ (20): 133).

قَد‌ جِئتُكُم‌ بِبَیٍّنَةٍ‌ مِن‌ رَبٍّكُم‌ فَأَرسِل‌ مَعِیَ‌ بَنِی‌ اًِسرَ‌ائِیلَ‌  قَالَ‌ اًِن‌ كُنتَ‌ جِئتَ‌ بِاَّیَةٍ‌ فَأتِ‌ بِهَا اًِن‌ كُنتَ‌ مِنَ‌ الصَّادِقِینَ.

[موسی‌ گفت:] من‌ در حقیقت، دلیلی‌ روشن‌ از سوی‌ پروردگارتان‌ برای‌ شما آورده‌ام؛ پس‌ فرزندان‌ اسرائیل‌ را همراه‌ من‌ بفرست. فرعون‌ گفت: اگر معجزه‌ای‌ آورده‌ای، پس‌ اگر راست‌ می‌گویی‌ آن‌ را ارائه‌ بده‌ (اعراف‌ (7): 105 و 106).





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 9 فروردین 1392 ساعت 10 و 03 دقیقه و 38 ثانیه
سلام سحر عزیز ممنون از دعوتت وبلاگت خوشگله گلم
کفشدوزکمدیرک لطف دارید
پنجشنبه 8 فروردین 1392 ساعت 12 و 20 دقیقه و 32 ثانیه
salam weblogetoon aliye
کفشدوزکمدیر : ممنونم ازتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : کفشدوزک
پیوندها
نویسندگان
نظرسنجی
یک لحظه صدایش بزن...









جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

كد ماوس

پی کو باکس